Jag måste erkänna att jag är mycket förvånad över att det är så få reaktioner på det jag skriver. Jag har försökt analysera vad det kan bero på. En anledning kan vara att det är få som läser bloggen men detta motsägs av vad jag personligen får veta och av statistiken. Det kan också vara så att alla är så nöjda med sakernas tillstånd att det är ointressant läsning som det inte finns någon anledning att kommentera. Men detta motsägs också av vad jag erfar på fältet. Jag vet också att vissa kategorier av mycket märkliga skäl uppmanats att inte reagera. Man kan också kommentera genom att bidraga med egna synpunkter som inte alltid behöver vara negativa. Kommentatorsfältet kommer upp om man klickar på rubriken. Det kanske är en trend att det är lättare att trycka på ”gillaknappen” på Facebook än att engagera sig litet djupare i de övergripande frågorna.

Jag läste nyligen ett intressant inlägg i Ridsport om de olika kommittéerna i förbundet skriven av Anna Nyberg. Jag instämmer verkligen i vad som där beskrivs. Jag kan bara yttra mig om dressyrkommittén, som jag själv var medlem i under många år. Då bestod kommittén av betydligt fler personer än i dag. Där fanns representanter för alla som sysslar med dressyr. Det blev en kanske något tunghanterlig grupp med långa sammanträden och mycket diskussioner. Men det innebar också att beslut kunde fattas, som grundade sig på verklighetsbaserade fakta. Vad som sedan hände var att antalet ledamöter skars ned till ett mindre antal och med en mera administrativ inriktning. Risken är då att många bra intentioner kan slå fel genom dåliga idéer. En ytterligare följd är att kommittén blir mycket anonym. Frågar man i dag de aktiva på fältet vilka som sitter i dressyrkommittén är det nästan aldrig någon som har en aning om det. Man kan också ifrågasätta beslutsgången inom organisationen. Ett förslag som lämnas i början av året kan inte vidarebehandlas förrän i slutet av året, när det s.k. domarrådet sammanträder. Om detta godkänner förslaget skall det skickas vidare till nästa instans för godkännande. Detta gäller många frågor om små förändringar men med stor betydelse som skulle kunna avgöras och verkställas omedelbart. Det är frågor av denna typ som måste tas upp och diskuteras. Kanske det skulle behövas en översyn och effektivisering av systemet?

 

 

 

 

8 reaktioner på ”Åsikter?

  1. Hej Bosse!
    Jag läser bara och kommenterar inte för det brukar bara vara ”pajkastning” i kommentators fälten (ja på FB då som har en stor genomslags kraft) Men jag håller med om att det är viktigt det du tar upp, och senast jag var på en tävling (tävlar inte själv numera) men tittade, så höll jag på o ”svimma” 🙂 så illa såg det ut. Det var bara en Msv C, men jag såg nästan ingen häst som gick eftergiven på tygeln fram till handen. Skulle man öppna munnen någon gång så är det alltid någon som säger ”gör det bättre själv då”. Och det är ju fullt möjligt att man inte gör det bättre själv:) Men det är så infekterat med dressyr nu för tiden att man håller tyst helt enkelt. Jag vet inte om du följer FB men det kommer hela tiden (jag brukar bläddra förbi..:) men folk anklagar varandra för dålig ridning hela tiden, och debatten är så tråkig att jag har illa fall slutat läsa. Vet för lite om dressyr för att fatta vad alla menar, men de mest utsatta och uthängda personerna, har jag inte sett rida dåligt på framtidning osv. Det är möjligt att det förekommer dålig ridning på OS och VM nivå, men jag har bara sett bilder aldrig video. Tar ofta foton själv på folk som rider och om jag tar 100 bilder så kanske 2 blir bra och resten får jag radera. Men om jag är elak som jag hoppas jag inte är:) så kunde jag sprida dåliga bilder på nätet på alla oavsett vilken nivå dom rider på. Och oxå bra bilder fast ryttaren kanske inte är så duktig. Så internet är både bra och dåligt. Jag är gammal nog att veta hur livet var utan internet, och det var ”sitt på röven och rid hästen framåt till en mjuk och stilla hand.” Jag försökte en gång rida rakt fram på eget bevåg men det fick jag inte för ”ridläraren”, för än jag kunde få hästen att spåra på en volt. Det tog 6 månader innan hon sa ”nja, nu börjar det se någorlunda ut” och då blev man så glad att man svävade fram hela veckan. Nu tror jag undervisningen på många olika nivåer ibland bara går ut på att göra ryttaren glad så att han eller hon inte börjar rida för någon annan, som kanske kommit med någon ny ”mirakel metod” på nätet med ”mördande reklam” Det är som du säger viktigt att folk tar bladet för munnen och börjar prata om dom viktiga sakerna så att dressyren kan utvecklas åt rätt håll. Inte f-n kan det fortsätta som nu o bara gräva huvudet ännu längre ner i sanden. Och anklaga varandra för blå tunga, rollkur, och gud vet vad… Ska bara lägga till att jag inte är någon expert och har inte tävlat Grand Prix och jag ”pratar” normalt inte dressyr på nätet, men nu kunde jag inte låta bli! 🙂 Fortsätt att skriva, många är intresserade och tycker det är roligt att läsa! Mvh Cecilia Thidholm

    Gilla

  2. Jag tycker också att du skriver jättebra, klokt och intressant! 🙂 Det är ibland svårt att få till en dialog eller diskussion just på bloggar, som du säger läser ju många men få kommenterar. Dock är det ju bra att många nås av de tankar du förmedlar! Så tänker jag. Bloggar har i allmänhet högre tröskel för människor att kommentera på, jämfört med exempelvis facebook. Å andra sidan behöver det inte vara enbart dåligt. Det finns ju möjlighet att göra sin röst hörd och debattera/kommentera osv i många forum för de som vill det. Jag uppskattar denna blogg mycket och delar gärna inlägg härifrån, det har jag sett att andra också gör. Med vänlig hälsning Ida

    Gilla

  3. Tycker att det är viktiga ämnen du tar upp i din blogg. Finns mycket man skulle vilja förändra, men det är inte helt enkelt.
    I det stora hela, måste man väl ändå säga att sporten har utvecklats i positiv riktning.
    .När man tog bort möjligheten att rida msv c på kandar, ser man bättre munnar bl a.
    Dessutom har det verkligen gått framåt om man ser till juniorer och unga ryttare. Det finns
    många inom de här grupperna som kan bli hur bra som helst.

    Gilla

  4. Jag läser nästan andaktsfullt det du skriver och jag gissar att flera känner som jag – att du är en nestor med otroligt mycket kunskap och erfarenhet som jag vill lära av, men jag tycker att jag själv är en dilettant på området, och har inget klokt att komma med. Kanske är det fel att förminska sig själv så. Men idag nöjer jag mig med – Heja Bosse, jag önskar att jag själv skulle få rida ett träningspass för dig nån gång!

    Gilla

  5. Jag upplever tyvärr att det finns en kultur i ridsporten att man inte får säga vad man tycker. För råkar några ”viktiga personer” höra dig så kan du ha sumpat hela din framtid inom sporten. Tråkigt och tragiskt att det ska vara så!

    Gilla

Kommentera

