En vanlig kommentar bland ryttare vid kommentering av tävlingsresultat är att somliga domare är strängare och andra snällare. Alla domare har fått lära sig vilken standard som gäller och skall också döma därefter. Detta skall garantera en samsyn på hur olika moment skall utföras och omöjliggöra känslomässiga inslag. Man skall därför inte kunna kategorisera domare på detta sätt. Däremot kan man naturligtvis tala om mer eller mindre kunniga domare. En alvarlig konsekvens av detta synsätt är att ryttare kan välja tävlingsplats efter vilka som dömer. Detta kan i sin tur få arrangörer att anlita domare efter samma kriterier.

En reaktion på ”Snälla)(Stränga domare

  1. Hej Bo, jag hade förmånen att få rida för dig när jag var liten och red i Södertälje . Jag förväntar mig en rak, konstruktiv kritik och rättvis bedömning av en domare – eller tränare för den delen. En för ”snäll” eller för ”sträng” bedömning blir därför per definition inte korrekt enligt min mening. Sättet att återkoppla tycker jag är minst lika viktig vad det än gäller. Om man bara anmärker och letar fel eller har förmågan att återkoppla även det som är värt att uppskatta hos ekipaget, så anser jag att även det har en stor betydelse. En bra kritik gör att man kan utvecklas och bli bättre. Vänligen Chris

    Gilla

Kommentera

